Ellen Nisbeth & Bengt Forsberg

24 jul 2016 kl 18:00
Södra Mellby kyrka

Ellen Nisbeth, viola och Bengt Forsberg, piano.
Musikaliska skatter, uppvisade av två makalösa musiker. Med Bengt Forsberg vid flygeln och Ellen Nisbeth på viola, kan det inte bli annat än andlöst magiskt.

Poète, prends ton luth; le vin de la jeunesse
Fermente cette nuit dans les veines de Dieu.
ur La nuit de Mai av Alfred Musset

Program

Schumann, R. (1810 – 1856) Drei Fantasiestücke, opus 73
Glazunov, A. (1865 – 1936) Etyd, E-dur, ”La Nuit”, opus 31:3
Preludium – Improvisation nr 2
Clarke, R. (1886 – 1979) Sonat för viola och piano
 

Paus

Vaughan Williams, R. (1872 – 1958) ur Songs of Travel
Brahms, J. (1833 – 1897) Sonat för viola och piano, f-moll, opus 120 nr 1

Om musiken

Robert Schumann komponerade dessa fantasistycken under två dagar i februari 1849, och betecknade den ursprungligen ”Nacht stücke” innan de ändrades till vad vi använder idag. Fantasiestücke är en titel som som Schumann var väldigt förtjust i och har använt ett flertal gånger. Den poetiska titeln understryker Romantikens föreställning om konstnärliga gränslöshet. Just fantasin rättfärdigar de plötsliga kasten mellan olika känslostämningar som är så betecknande för Schumann. Drei Fantasiestücke är som en instrumental sångcykel . Verket är i original komponerat för klarinett och piano.

Aleksandr Glazunov var elev till Rimskij-Korsakov, och skrev redan som 16-åring sin första symfoni. Han var framför allt en stor orkestertonsättare med nio symfonier och ett antal andra orkesterverk, solokonserter och scenmusik. Vad gäller kammarmusik finns det bland annat ett antal stråkkvartetter och en saxofonkvartett. Tillsammans med Rimskij-Korsakov fullbordade han Borodins opera Furs Igor. Glazunovs musik är mindre nationellt präglad än övriga samtida ryska tonsättares. Etyden är tillkommen 1891 och publicerad året efter.

Rebecca Clarke var en strålande violast och tonsättare. 1903 påbörjade Clarke sina violinstudier vid Royal Academy of Music. Några år senare blev hon antagen till en kurs i komposition och blev Charles Stanfords första kvinnliga tonsättarelev. Dock fick hon avbryta sina studier efter meningsskiljaktigheter med fadern som faktiskt ”körde henne på porten”. För att försöka att finna sig själv startade Clarke sin karriär som violinist och 1912 blev hon en av de första kvinnliga musikerna i en professionell orkester då Henry Wood engagerade henne till Queen´s Hall Orchestra. Under den här tiden kom även hennes genombrott som tonsättare med verk som Violasonaten (1919) och en Pianotrio (1921).

Ralph Vaughan Williams betraktas som en av Storbritanniens största tonsättare, framför allt som symfoniker. Han studerade för bland andra Max Bruch och Maurice Ravel. Vaughan Williams var starkt påverkad av den brittiska folkmusiken. Songs of Travel är en sångcykel med nio sånger. Originalversionen är för barytonröst och piano till texter av Robert Louis Stevenson och komponerades mellan 1901 och 1904. De representerar Vaughan Williams första strövtåg i vokalmusikens skiftande natur. Uruppförandet skedde i London 1904.

Johannes Brahms gjorde som Robert Schumann. Han skrev musik för klarinett och piano. De båda sonaterna opus 120 nr 1-2 tillägnades klarinettisten Richard Mühlfeldt. Sonaterna stammar från en sen period i Brahms liv då han upptäckte klarinettens varma ton och rika klangfärg. Fram tills nu hade klarinetten fört en tynande tillvaro, bortsett från det Mozart och Weber komponerat. De två sonaterna är Brahms sista kammarmusikverk, och är att betrakta som stora mästerverk i klarinettrepertoaren. Brahms själv transkriberade dessa båda sonater för viola och piano.

Om artisten

”Altfiolens unika klangfärger beror bland annat på att den har en resonanslåda som av praktiska skäl är underdimensionerad i förhållande till andra stråkinstruments” (Wikipedia 2016). Denna något torra beskrivning av violan kanske inte är så värdefull för er som lyssnande publik. Dock kommer begreppet ”unika klangfärger” absolut förekomma hos kvällens duo Ellen Nisbeth och Bengt Forsberg. Bengt har en nyfikenhet för oprövad musik och oväntade sammanhang, och har länge tillhört toppskiktet av svenska pianister; Ellen i sin tur är en av unga instrumentalister i samma generation som Andreas Brantelid, Jakob Koranyi och David Huang, som redan tidigt visar prov på enorm musikalitet och total kontroll över sina instrument. Kvällens artister möts i ett musicerande som struntar i generationstillhörighet, och där fokus landar på musikens gemensamma språk.

Foton från konserten


Laddar Karta...

Boka

Bokningen är nu stängd för denna konsert. Ej avhämtade biljetter säljs i biljettkassan 30 minuter före konserten.